Druhý díl seriálu o světle

V našem druhém článku věnujícímu se opět problematice světla v interiéru se dočtete jak pracovat se světelnými zdroji tak, abyste docílili přirozené atmosféry po celý den.

Nadpis

V druhém díle seriálu se zaměříme na intenzitu a umístění světelného zdroje v interiéru.  Pokud se chcete cítit doma opravdu příjemně, je užitečné si uvědomit, nakolik je ve Vašich rukou světlo mocným prostředkem k určování rázu daného prostoru.

V minulém díle jsme se věnovali tomu, jak se nároky lidského organismu na barvu světla během dne mění, totéž platí i o intenzitě a umístění světelných zdrojů.

Vzdálenost (výška umístění) přitom hraje klíčovou roli. Čím je světlo výš, tím osvítí větší prostor. Zároveň však také nevytváří stíny, což může působit poněkud neosobně. Jasně lze tento jev pozorovat ve veřejném prostoru, kde vzdálenost světelného zdroje od země, potažmo od chodce efektivně odlišuje prostor dle jeho funkcí.

Tranzitní oblasti jako jsou dálnice a hlavní tahy jsou osvětleny z velké výšky. Jak se komunikace zmenšují a prostor se zklidňuje, můžeme pozorovat přibližování světla k povrchu. Na cestě parkem a v oddechových zónách tak potkáte daleko menší lampy poskytující komornější atmosféru. Čím blíže se pak přibližujeme k obytným zónám, tím se nám opět světlo přibližuje v podobě menších luceren a různých světelných zdrojů v zahradách aj.Názorně tento fenomén ilustruje obrázek níže.

Zdroj: DESCOTTES, Hervé. a Cecilia E. RAMOS. Architectural lighting: designing with light and space. New York: Princeton Architectural Press, c2011. Architecture briefs. ISBN 9781568989389.

Stejný princip panuje i v interiéru, kde je při příchodu do obytných prostor světlo v předsíni/hale obvykle umístěno vysoko, stejně jako na schodištích a komunikacích. Když se dostáváme do obytných částí, světlo se nám v podobě v podobě různých druhu lamp přibližuje až do ložnice, kde zpravidla lampička na nočním stolku představuje nejbližší zdroj světla celého dne.

Vzdálenost světelného zdroje od pozorovatele má ještě jednu důležitou úlohu. Ovlivňuje vnímání plynutí času. Stejně tak jako slunce se během dne na obloze pohybuje, mělo by být osvětlení v místnosti rozmístěno tak, aby bylo možné efekty, které změna polohy a intenzity světelného zdroje (slunce) napodobovat i v interiéru tak, jak to vidíme na dalším obrázku. 

Zdroj: DESCOTTES, Hervé. a Cecilia E. RAMOS. Architectural lighting: designing with light and space. New York: Princeton Architectural Press, c2011. Architecture briefs. ISBN 9781568989389.

Pokud tedy vybíráte osvětlení pro svůj domov nebo projekt, inspirujte se naším článkem, rozhodně neuděláte chybu ;) anebo se zastavte v našem showroomu, kde vám rádi poradíme. 

 

 

 

Oba obrázky převzaty z DESCOTTES, Hervé. a Cecilia E. RAMOS. Architectural lighting: designing with light and space. New York: Princeton Architectural Press, c2011. Architecture briefs. ISBN 9781568989389.

Druhý díl seriálu o světle Druhý díl seriálu o světle Druhý díl seriálu o světle

Autor článku: Kuba (Jakub Prašivka)

.

Nejnovější články

28. listopad 2018

Tipy na Vánoce

Hledáte originální vánoční dárky? Pojďte se inspirovat nadílkou sněhově bílých světel.

čtěte více

16. říjen 2018

Rozjasněte byt našimi žárovkami

Designové žárovky, které oslní nejen vaši návštěvu.

čtěte více

12. říjen 2018

Pablo Designs

Unikátní designová světla od Pablo Designs.

čtěte více

12. únor 2018

Materiál: Plast

Další díl seriálu Materiál je zaměřen na plasty a designéry, kteří tento materiál proslavili.

čtěte více

Objevte naše produkty #clarocz