Materiál: Plast

Další díl seriálu Materiál je zaměřen na plasty a designéry, kteří tento materiál proslavili.

Na materiály mající  původ v ropě je často pohlíženo s despektem, jako na něco levného, neekologického a vůbec nezasluhujícího uznání jako plnohodnotné pro užití v oblasti designu. I krátký náhled do historie designu nás však přesvědčí o opaku. Mnozí z těch nejznámějších a nejrenomovanějších designérů alespoň v části své tvorby používali plasty. 

Kde je tedy ten důvod, proč si i přední světoví designéři nezřídka vybírají plast za materiál ke zhmotnění jejich vizí?

 Mezi jeho hlavní výhody patří výborná tvarovatelnost. Odvážnější návrhy náročné na přesné tvarování výrobku by za použití jiných materiálu nebyly uskutečnitelné, a pokud ano, tak  pouze  za cenu enormních nákladů. Další výhodou je nízká váha. Málokdo by chtěl mít např. kuchyňské prkénko z oceli, i když je to nesporně hodnotnější materiál, neboť manipulace s ním by byla noční můrou.Neposledním důvodem je snadná údržba a dlouhá životnost takových výrobků. Pokud bychom se museli o všechny naše předměty (vyrobené např. ze dřeva) starat tak, aby nám vydržely stejně dlouho jako ty plastové, vyžadovalo by to mnoho úsilí. Navíc, navzdory zažité představě je plast velmi ekologickým materiálem, což je způsobeno především nízkou energetickou náročností jeho výroby i recyklace. 

Všech těchto výhod si jsou samozřejmě designéři vědomi, a proto jsme si pro vás připravili dvojici příkladů ze světové designérské scény, které ani po desetiletích neztratily nic na své aktuálnosti.

Dnes již klasický design plastové židle dánského designéra Vernera Pantona z roku 1960 prověřilo již více než 50 let ve výrobě. 

By Holger.Ellgaard (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Druhým příkladem je úložný systém Componibili italské designérky Anny Castelli Ferriera z roku 1969. Kromě toho, že si ho dodnes můžete zakoupit, naleznete jej i ve sbírkách newyorského muzea moderního umění MoMA nebo francouzského Centre Pompidou.

Není proto divu, že si Philip Ding z belgického studia Mumoon vybral pro odvážný design svých svítidel právě nylonová vlákna. Pro uskutečnění jeho vize bylo nutné materiál precizně tvarovat tak, aby plasticita návrhu inspirovaného skalnatým masivem Himálaje naplno vynikla a variace stínů způsobených dopadajícím světlem vytvořila rafinovaný optický klam. 

Více informací o inspiraci pro tento, ale i další návrhy naleznete na adrese http://mumoon.be/ .

Materiál: Plast Materiál: Plast Materiál: Plast

Autor článku: Kuba (Jakub Prašivka)

.

Nejnovější články

06. únor 2018

Druhý díl seriálu o světle

V našem druhém článku věnujícímu se opět problematice světla v interiéru se dočtete jak pracovat se světelnými zdroji tak, abyste docílili přirozené atmosféry po celý den.

čtěte více

11. leden 2018

Materiál: Dřevo

Nejen světlo určuje atmosféru prostředí. Použité materiály také velmi ovlivňují dojem z prostoru.

čtěte více

30. listopad 2017

První díl seriálu o světle

Ačkoliv je naším hlavním kolbištěm pole designu, nesmíme zanedbávat ani funkční stránku našich výrobků. Světlo sehrálo klíčovou roli v průběhu evoluce celého prostředí kolem nás. Rozhodli jsme se proto, že v našem magazínu světlu věnujeme seriál, kde se budeme zabývat jeho základními charakteristikami. V sérii článků se zaměříme na parametry, jako jsou intenzita světla, jeho barva, chování v různých prostředích a v neposlední řadě také možnosti, jak ho využít tak, abyste se doma cítili po celý den dobře a abyste si mohli vybrat takové svítidlo, které přispěje nejen estetické hodnotě ale i světelné pohodě vašeho domova.

čtěte více

23. leden 2017

Ručně vyráběné lustry

Jasanové dřevo se hodí téměř do každého interiéru, a když se k tomu přidá ještě nápadité provedení, tak je úspěch dárku zaručen. Lze ho totiž dobře skládat a přetvářet do neuvěřitelných tvarů.

čtěte více

Objevte naše produkty #clarocz