Materiál: Plast

Další díl seriálu Materiál je zaměřen na plasty a designéry, kteří tento materiál proslavili.

Na materiály mající  původ v ropě je často pohlíženo s despektem, jako na něco levného, neekologického a vůbec nezasluhujícího uznání jako plnohodnotné pro užití v oblasti designu. I krátký náhled do historie designu nás však přesvědčí o opaku. Mnozí z těch nejznámějších a nejrenomovanějších designérů alespoň v části své tvorby používali plasty. 

Kde je tedy ten důvod, proč si i přední světoví designéři nezřídka vybírají plast za materiál ke zhmotnění jejich vizí?

 Mezi jeho hlavní výhody patří výborná tvarovatelnost. Odvážnější návrhy náročné na přesné tvarování výrobku by za použití jiných materiálu nebyly uskutečnitelné, a pokud ano, tak  pouze  za cenu enormních nákladů. Další výhodou je nízká váha. Málokdo by chtěl mít např. kuchyňské prkénko z oceli, i když je to nesporně hodnotnější materiál, neboť manipulace s ním by byla noční můrou.Neposledním důvodem je snadná údržba a dlouhá životnost takových výrobků. Pokud bychom se museli o všechny naše předměty (vyrobené např. ze dřeva) starat tak, aby nám vydržely stejně dlouho jako ty plastové, vyžadovalo by to mnoho úsilí. Navíc, navzdory zažité představě je plast velmi ekologickým materiálem, což je způsobeno především nízkou energetickou náročností jeho výroby i recyklace. 

Všech těchto výhod si jsou samozřejmě designéři vědomi, a proto jsme si pro vás připravili dvojici příkladů ze světové designérské scény, které ani po desetiletích neztratily nic na své aktuálnosti.

Dnes již klasický design plastové židle dánského designéra Vernera Pantona z roku 1960 prověřilo již více než 50 let ve výrobě. 

By Holger.Ellgaard (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Druhým příkladem je úložný systém Componibili italské designérky Anny Castelli Ferriera z roku 1969. Kromě toho, že si ho dodnes můžete zakoupit, naleznete jej i ve sbírkách newyorského muzea moderního umění MoMA nebo francouzského Centre Pompidou.

Není proto divu, že si Philip Ding z belgického studia Mumoon vybral pro odvážný design svých svítidel právě nylonová vlákna. Pro uskutečnění jeho vize bylo nutné materiál precizně tvarovat tak, aby plasticita návrhu inspirovaného skalnatým masivem Himálaje naplno vynikla a variace stínů způsobených dopadajícím světlem vytvořila rafinovaný optický klam. 

Více informací o inspiraci pro tento, ale i další návrhy naleznete na adrese http://mumoon.be/ .

Materiál: Plast Materiál: Plast Materiál: Plast

Autor článku: Kuba (Jakub Prašivka)

.

Nejnovější články

11. únor 2019

Jako pírko

Stačí jeden dotek a hned si vás získá

čtěte více

24. leden 2019

Doma s kouskem betonu

Dejte rostlinám nevšední domov

čtěte více

03. leden 2019

Svítidlo QIE

Svítidlo od studia Bentu, které se zaměřuje na zdůraznění krásy betonového materiálu.

čtěte více

20. prosinec 2018

Svítidla ze dřeva a kovu

Svítidla ze dřeva a kovu: Jaké se vám hodí domů?

čtěte více

Objevte naše produkty #clarocz